Κατηγορίες
Διάχυση αποτελεσμάτων

Ενδοσχολική ημερίδα


Ενδοσχολική ημερίδα πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2020, με σκοπό την παρουσίαση του προγράμματος ERASMUS KA1+ “Νοιάζομαι, σέβομαι, συνεργάζομαι, συμμετέχω στις εξελίξεις”: Μαθήματα ζωής στο σχολείο “του αύριο” με στόχο τη διαμόρφωση του ενεργού πολίτη της Ευρώπης”.

Στο πλαίσιο του προγράμματος που υλοποιείται από το σχολείο μας με την υποστήριξη του ΙΚΥ και τη συγχρηματοδότηση της Ε.Ε. , πέντε εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε τρία επιμορφωτικά σεμινάρια τα οποία πραγματοποιήθηκαν σε ευρωπαϊκές πόλεις. Εκεί ενημερώθηκαν για καινοτόμους εκπαιδευτικές μεθόδους που εφοδιάζουν τα παιδιά, τους μελλοντικούς Ευρωπαίους πολίτες, με δημιουργικότητα, προσαρμοστικότητα, δημοκρατικό ήθος και σεβασμό για τη διαφορετικότητα. Παράλληλα συνεργάστηκαν με Ευρωπαίους συναδέλφους τους και αντάλλαξαν μαζί τους εμπειρίες, σκέψεις, απόψεις για το παρόν και το μέλλον της ευρωπαϊκής εκπαίδευσης.

Οι εκπαιδευτικοί εξοικειώθηκαν με εργαλεία που ανανεώνουν τη διδακτική πράξη και εξασκήθηκαν σε τεχνικές διαχείρισης ομάδων και καλές πρακτικές που:
● αναπτύσσουν τις συναισθηματικές, επικοινωνιακές και μαθησιακές ικανότητες των παιδιών.
● κεντρίζουν το ενδιαφέρον τους για το μάθημα.
● ενθαρρύνουν την ανάληψη πρωτοβουλιών και τη δημιουργικότητα.
● ενδυναμώνουν την προσωπικότητα των μαθητών εμπλουτίζοντάς την με ανθεκτικότητα και αισιοδοξία.
● ενισχύουν τις ψηφιακές δεξιότητές τους διευρύνοντας την χρήση της ΤΠΕ.
● δημιουργούν ομαδοσυνεργατικό κλίμα στην τάξη με αποτέλεσμα να υποστηρίζεται η προσπάθεια όλων των μαθητών.

Στην αρχή της ημερίδας η συντονίστρια του προγράμματος, κ. Ευαγγελία Τσουκνάκη, αναφέρθηκε στον τρόπο λειτουργίας του ευρωπαϊκού προγράμματος ERASMUS+ και στις ευκαιρίες που αυτό μπορεί να προσφέρει στους συμμετέχοντες. Σε ό,τι αφορά την Σχολική Εκπαίδευση, διαθέτει δύο δράσεις:

● Τη βασική δράση ΚΑ1 η οποία προσφέρει σε στελέχη σχολικών μονάδων και σε προσωπικό τοπικών ή περιφερειακών σχολικών αρχών που είναι επικεφαλής Εθνικής Κοινοπραξίας την ευκαιρία να βιώσουν μια μαθησιακή εμπειρία σε μια άλλη χώρα.
● Τη βασική δράση ΚΑ2 η οποία αφορά στην ανάπτυξη και ενίσχυση διακρατικών συνεργασιών μεταξύ φορέων/οργανισμών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εκπαίδευσης.

Στη συνέχεια οι εκπαιδευτικοί κ. Αρετή Φλώρου και κ. Ευαγγελία Τσουκνάκη παρουσίασαν τις εμπειρίες τους από το δομημένο σεμινάριο με τίτλο “Flipped Classroom”, που είχαν παρακολουθήσει στη Φλωρεντία τον Φεβρουάριο του 2020.

Όπως εξήγησαν, “Flipped Classroom” σημαίνει “ανεστραμμένη τάξη”. Πρόκειται για ένα διδακτικό μοντέλο που στοχεύει στην πιο ορθολογική διάθεση του χρόνου διδασκαλίας, υποστηρίζοντας την ενεργό συμμετοχή του μαθητή και αξιοποιώντας ευκαιρίες κριτικής σκέψης που προσφέρονται κυρίως μέσα στην κοινωνική δομή της τάξης. Ο εκπαιδευτικός στέλνει στο σπίτι του μαθητή το θεωρητικό κομμάτι του μαθήματος, συνήθως μέσω ενός ελκυστικού διαδραστικού βίντεο, το οποίο ο μαθητής μελετάει με τον δικό του ρυθμό. Έτσι ο χρόνος μέσα στην τάξη μπορεί να διατεθεί στην επεξεργασία δύσκολων εννοιών, στην επίλυση προβλημάτων και σε συνεργατικές/ βιωματικές δραστηριότητες. Η μέθοδος δίνει τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να προσφέρει διαφοροποιημένη, εξατομικευμένη μάθηση, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο ψηφιακός γραμματισμός των μαθητών.

Μετά την ανάλυση των θεωρητικών αρχών της μεθόδου, έγινε επίδειξη των διαδικτυακών εργαλείων που καθιστούν δυνατή την εφαρμογή της.

Δείτε την παρουσίαση εδώ

Μετά από ένα σύντομο διάλειμμα, σειρά είχε το δεύτερο σεμινάριο με τίτλο “Techniques of drama and self expression in education” που πραγματοποιήθηκε στη Σεβίλλη τον Ιανουάριο του 2020 και το παρακολούθησαν η κ. Μπέτσου Θεοδώρα και η κ. Κλαδίτου Δέσποινα.

Θέμα του ήταν η εφαρμογή θεατρικών τεχνικών στη διδακτική πράξη, οι οποίες ενεργοποιούν τους μαθητές μέσω των στοιχείων της βιωματικότητας και της συναισθηματικής εμπλοκής, με αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα στην κατάκτηση ποικίλων μαθησιακών στόχων. Συγκεκριμένα, διευκολύνουν τα παιδιά στην κατανόηση και εμπέδωση των διδακτικών αντικειμένων, ενώ παράλληλα συμβάλλουν στην ανάπτυξη των κοινωνικών, επικοινωνιακών και συναισθηματικών δεξιοτήτων τους, καθώς και στην καλλιέργεια του ομαδικού πνεύματος που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για μια αποδοτική συνεργασία. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στον τρόπο με τον οποίο οι θεατρικές τεχνικές ενθαρρύνουν τους μαθητές να εκφραστούν δημιουργικά, με αποτέλεσμα τη βελτίωση των συγγραφικών ικανοτήτων τους.

Παρουσιάστηκαν τεχνικές και εργαλεία που βοηθούν τον εκπαιδευτικό στην αποτελεσματική διαχείριση ομάδων και την επίλυση συγκρούσεων, με τρόπο ευχάριστο και διασκεδαστικό.

Δείτε την παρουσίαση εδώ

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε η Διευθύντρια του σχολείου, κ. Αναστασία Μπότσαρη, η οποία παρουσίασε το σεμινάριο με τίτλο “Mindfulness for Teachers: a Hands-on Approach” που παρακολούθησε στη Φλωρεντία τον Φεβρουάριο του 2020.

Θέμα του σεμιναρίου ήταν η ενσυνειδητότητα (Mindfulness), δηλαδή η ικανότητα να επικεντρώνει κανείς την προσοχή του στην παρούσα στιγμή χωρίς να αποσπάται από εξωτερικά ερεθίσματα ή εσωτερικές σκέψεις (δυσάρεστες αναμνήσεις ή δυσοίωνες υποθέσεις για το μέλλον). Βασικό στοιχείο της είναι η αμερόληπτη, μη επικριτική παρατήρηση των συναισθημάτων. Αποτελώντας σημαντική αρχή της Θετικής Ψυχολογίας, η ενσυνειδητότητα συμβάλλει στη μείωση του άγχους, την ενίσχυση της θετικής σκέψης, την αύξηση της πνευματικής διαύγειας, και τη διαμόρφωση μιας θετικότερης αυτοεικόνας . Η προσωπικότητα ενδυναμώνεται και αξιοποιείται όλο το δυναμικό της.

Η εφαρμογή πρακτικών ανάπτυξης της ενσυνειδητότητας στην Εκπαίδευση παρέχει σε μαθητές και εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να αποβάλλουν δυσλειτουργικές συμπεριφορές και να υιοθετήσουν άλλες, επιδέξιες, που οδηγούν στη μείωση της σωματικής και πνευματικής εξουθένωσης και την αύξηση της ψυχικής ευεξίας.

Δείτε την παρουσίαση εδώ

Την παρουσἰαση της εμπειρίας που αποκτήθηκε από τα σεμινάρια ακολούθησε συζήτηση μεταξύ των εκπαιδευτικών του σχολείου. Κατά τη διάρκειά της επιλύθηκαν απορίες και δόθηκαν περαιτέρω διευκρινίσεις σχετικά με τις καινοτόμους παιδαγωγικές μεθόδους που προαναφέρθηκαν, την εφαρμογή τους στην τάξη και τα οφέλη που αναμένεται να προκύψουν για μαθητές και καθηγητές.

Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα εκπαιδευτικοί έχουν προγραμματίσει τη δημιουργία εργαστηρίων για την εκμάθηση και ενσωμάτωση στη διδασκαλία διαδικτυακών εργαλείων σχετικών με τη μέθοδο της «ανεστραμμένης τάξης», καθώς και την εφαρμογή μέσα στην τάξη καινοτόμων τεχνικών δράματος και ενσυνειδητότητας, με στόχο την περαιτέρω κοινοποίηση και διάχυση στη σχολική κοινότητα των γνώσεων και της εμπειρίας που απέκτησαν (στο πλαίσιο βέβαια των περιορισμών που έχουν επιβληθεί σε όλους μας λόγω της πανδημίας του Covid 19).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *