Κατηγορίες
Flipped classroom

Flipped classroom Ανεστραμμένη τάξη

Η Ανεστραμμένη τάξη (Flipped classroom) είναι ένα νέο διδακτικό μοντέλο διδασκαλίας το οποίο ξεκίνησε από την Αμερική και σύντομα διαδόθηκε σε όλον τον κόσμο. Εφαρμόζεται σε όλα τα μαθήματα όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων και σε όλες τις ηλικίες. Αυτό που κάνει η Ανεστραμμένη τάξη είναι να στέλνει στο σπίτι του μαθητή το θεωρητικό κομμάτι του μαθήματος, συνήθως μέσω ενός ελκυστικού, διαδραστικού βίντεο το οποίο ο μαθητής μελετάει στον δικό του ρυθμό. Αξιοποιώντας κάποια εκπαιδευτική ψηφιακή πλατφόρμα, ο καθηγητής καταγράφει τις απαντήσεις του μαθητή στο διαδραστικό βίντεο και παίρνει ανατροφοδότηση πριν κάνει το μάθημα στην τάξη. Μέσα στην τάξη υπάρχει περισσότερος χρόνος για ομαδοσυνεργατικές, βιωματικές δραστηριότητες ώστε να εφαρμοστεί η νέα γνώση.

“Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.”

Benjamin Franklin

Η «Ανεστραμμένη τάξη» (University of Northern Colorado, 2013) αναφέρεται στην πιο ορθολογική διάθεση του χρόνου διδασκαλίας υποστηρίζοντας την ενεργό συμμετοχή του μαθητή και αξιοποιώντας ευκαιρίες κριτικής σκέψης που προσφέρονται κυρίως μέσα στην κοινωνική δομή της τάξης. Ο διδάσκων επανασχεδιάζει τις διδακτικές ενότητες, αφού έχει αξιολογήσει τις εκπαιδευτικές ανάγκες, τις προαπαιτούμενες γνώσεις, τα μαθησιακά στυλ των μαθητών του.

Η υλοποίηση και η διάδοση της ανεστραμμένης τάξης (Flipped Classroom), αποδίδεται στους εκπαιδευτικούς Jon Bergman & Aaron Sams οι οποίοι θέλοντας να  δώσουν  την ευκαιρία στους απόντες μαθητές να παρακολουθήσουν το μάθημα που έχασαν, κατέγραφαν την διδασκαλία τους σε βίντεο, το οποίο αναρτούσαν στο διαδίκτυο, απ’ όπου οι  μαθητές  θα  μπορούσαν  να  δουν τη διδασκαλία  ετεροχρονισμένα. 
  Έτσι,  δημοσίευσαν το 2012 το  σύγγραμμα  “Flip  Your  Classroom:  Reach  Every  Student in  Every  Class  Every  Day”  το  οποίο  θεωρείται  ως  ένα  βασικό  εργαλείο-οδηγός για όσους επιθυμούν  να υιοθετήσουν το μοντέλο αυτό στην  εκπαιδευτική  διαδικασία.

Θεωρητικό πλαίσιο

Από άποψη παιδαγωγικής προσέγγισης, η μεθοδολογία της Ανεστραμμένης Τάξης συνδέεται άμεσα με εποικοδομητικές και μαθητοκεντρικές θεωρήσεις για τη μάθηση, καθώς κατ’ αυτόν τον τρόπο προσφέρει τη δυνατότητα πιο αποτελεσματικής διαχείρισης και αξιοποίησης του διδακτικού χρόνου στη σχολική αίθουσα, επιτυγχάνοντας έτσι την καλλιέργεια των γνωστικών ικανοτήτων των εκπαιδευόμενων, καθώς εμπλέκονται οι ίδιοι σε διερευνητικές, εποικοδομητικές και συνεργατικές δραστηριότητες διδακτικού χαρακτήρα (Bergmann, Overmyer, & Wilie, 2011).

H ανεστραμμένη τάξη βασίζεται στη συνεργατική μάθηση του Piaget, στον κονστροκτουβισμό του Vigotsky και στη βιωματική μάθηση του Kolb (Bishop & Verleger, 2013). Η εμπειρία και η κοινωνική αλληλεπίδραση που συμβαίνουν στις “μέσα στην τάξη” δραστηριότητες της ανεστραμμένης τάξης, είναι παράγοντες μάθησης σύμφωνα με τον Piaget. Η συνεργατική μάθηση, δηλαδή η συνεργασία μεταξύ των μαθητών αλλά και μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών στη διαδικασία της μάθησης, έχει αποδειχθεί ότι βοηθάει στην καλύτερη κατανόηση και ενθαρρύνει τη συμμετοχή των μαθητών σε συζητήσεις οδηγώντας έτσι στη δημιουργία της γνώσης μέσα από τον διάλογο.

Το κονστρουκτιβιστικό πρότυπο, λοιπόν, υποστηρίζει ότι οι μαθητές θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως στοχαστές, οι οποίοι εξάγουν συμπεράσματα και αναπτύσσουν θεωρίες για τον ρεαλιστικό κόσμο και, παράλληλα, εξετάζουν την ορθότητα αυτών (Brooks & Brooks, 1999).

Οι νεότερες παιδαγωγικές προσεγγίσεις θέτουν στο επίκεντρο τον ίδιο τον μαθητή, με τη διαδικασία της μάθησης να επιτυγχάνεται μέσα από συγκρούσεις σε γνωστικό επίπεδο ή/και κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Η μέθοδος της Ανεστραμμένης Τάξης αυτό το επιτυγχάνει μέσω ελεγχόμενων ομαδοσυνεργατικών καταστάσεων (Johnson & Renner, 2012).

Η «ανεστραμμένη» τάξη στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες  :

Flexible Environment: Ευέλικτο περιβάλλον.  Ο  δάσκαλος  σε ρόλο καθοδηγητή,  προσαρμόζει  το μάθημα  και το χώρο, ανάλογα με τις ανάγκες και τα μαθησιακά στυλ των μαθητών του και σχεδιάζει  δραστηριότητες  τόσο  για  εξατομικευμένη όσο  και  για ομαδική εργασία. Ο δάσκαλος ενθαρρύνει, υποστηρίζει, παρακολουθεί τις δραστηριότητες και  αναπτύσσει συμβουλευτικό ή/και εμψυχωτικό ρόλο.

Learning Culture: Μαθησιακή κουλτούρα. Οι μαθητές θεωρούνται ενεργοί μαθητευόμενοι “active learners” και οι δάσκαλοι διευκολυντές “facilitators”, διαθέσιμοι στα αιτήματα των μαθητών. Ο μαθητής ανακαλύπτει αλληλοεπιδρώντας τη γνώση, την επεξεργάζεται σε βάθος και την εφαρμόζει. Αναγνωρίζει τις ανάγκες του, θέτει στόχους, και αξιολογεί το βαθμό επίτευξης των μαθησιακών του στόχων, ενισχύοντας έτσι την αυτονομία του.

Intentional Content: Περιεχόμενο με σκοπό. Ως περιεχόμενο ορίζουμε και αυτό που δίνεται για μελέτη στο σπίτι, πριν το μάθημα, αλλά και τις δραστηριότητες που υλοποιούνται κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Το υλικό που δίνεται για μελέτη στους μαθητές είναι προκαθορισμένο, αυστηρά επιλεγμένο ώστε να εξυπηρετεί τις στρατηγικές του εκπαιδευτικού, να περιλαμβάνει τους γνωστικούς στόχους του μαθήματος και να απευθύνεται σε όλα τα μαθησιακά στυλ μαθητών.

Professional Educator:«Επαγγελματίας» εκπαιδευτικός. Ο εκπαιδευτικός προκειμένου να εφαρμόσει την προσέγγιση αυτή χρειάζεται να έχει αρκετές δεξιότητες. Θα πρέπει να μπορεί να χειρίζεται πολύ καλά τις νέες τεχνολογίες, ώστε να δημιουργεί υλικό ή μέρος αυτού, να επιλέγει υλικό από αποθετήρια εκπαιδευτικού υλικού και να το διαμοιράζει. Είναι απαραίτητο να  μπορεί να  αξιοποιεί κατάλληλα το χρόνο στην αίθουσα διδασκαλίας, ώστε να προωθεί μέσα από τη συνεργασία και την κοινωνική αλληλεπίδραση, την κριτική σκέψη των μαθητών του. Παρά το γεγονός ότι η παρουσία του είναι λιγότερο αισθητή από την παραδοσιακή τάξη ο ρόλος του παραμένει πολύ σημαντικός.

Βιβλιογραφία

Anderson,  L.  & Krathwohl,  D.  A.   (2001).  Taxonomy  for  Learning,  Teaching and  Assessing:  A  Revision  of  Bloom’s  Taxonomy  of  Educational Objectives. New York: Longman

Bergmann J. & Sams A. (2012). Flip your class. Reach Every Student in Every Class Every Day. International Society for Technology in Education.

Berrett,  D.  (2012).  How  ‘Flipping’  the  classroom  can  improve  the  traditional lecture.  Chronicle  of  Higher  Education,  12,  pp.  1-14.

Bishop J., Verleger M. (2013). The Flipped Classroom: A Survey of the Research. American Society for Engineering Education.

Bormann,  J.  (2014).  Affordances  of  flipped  learning  and  its  effects  on  student  engagement  and achievement (master’s thesis). University of Northern Iowa, Cedar Falls, IA

Chen, Y., Wang, Y., Kinshuk, J., & Chen, N. (2014). Is FLIP enough? or should we use the FLIPPED model instead? Computers & Education, 79, 16–27

Chung K. & Khe F.  (2017). A critical review of flipped classroom challenges in K-12 education: possible solutions and recommendations for future research. Research and Practice in Technology Enhanced Learning 2017 12:4.

de Araujo, Z., Otten, S., & Birisci, S. (2017).  Mathematics teachers’ motivations for, conceptions of, and experiences with flipped instruction. Teaching and Teacher Education, 62, 60–70

Estes,  M.  D.,  Ingram,  R.  &  Liu,  J.  C.  (2014).  A  review  of  flipped  classroom research,  practice  and  technologies.  International  HELT  Review,  4  (7)

Flipped  Learning  Network  (2014).  The  four  pillars  of  F-L-I-P.

Flipped  Learning  Network,  (2016).  Flipped  Learning  Community

Fulton, K. (2012), Inside the Flipped Classroom. The Journal.

Hamdan,  N.,  McNight,  P.,  McNight,  K.,  &  Arfstrom,  K.  (2013).  A  review  of  flipped  learning. Arlington:  Flipped  Learning.

Hao,  W.  (2016).  Middle  school  students’  flipped  learning  readiness  in  foreign  language  classrooms: Exploring  its  relationship  with  personal  characteristics  and  individual  circumstances. Computers in Human Behavior, 59, 295–303

Hertz,  M.  (2012).  The  Flipped  Classroom:  Pro  and  Con.  Edutopia

Hunley, R. C. (2016). Teacher and Student Perceptions on High School Science Flipped Classrooms: Educational Breakthrough or Media Hype? (Doctoral dissertation). East Tennessee State University

Kong,  S.C.  (2014).  Developing  information  literacy  and  critical  thinking  skills  through  domain knowledge  learning  in  digital  classrooms:  An  experience  of  practicing  flipped  classroom strategy. Computers & Education, 78, 160–173

Roehl,  A.,  Reddy,  S.  L.,  &  Shannon,  G.  J.  (2013).  The flipped classroom :  An opportunity to engage millennial students through active learning   strategies. Journal of Family & Consumer Sciences, 105(2), 44-49

Sengel,  E.  (2017). To  FLIP  or  not  to  FLIP:  Comparative  case  study  in  higher  education  in  Turkey. Computers in Human Behavior, 64, 547–55

Strayer,  J.  (2007).  The  effects  of  the  classroom  flip  on  the  learning environment: a comparison of learning activity in a traditional classroom and  flip  classroom  that  used  an  intelligent  tutoring   system.  Ph.D. dissertation.  Ohio:  The  Ohio  State  University

Strayer, J. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task Orientation. Learning Environments, 15(2), 171–193